Haute Couture: ce înseamnă și care sunt regulile de care trebuie să ţii cont

December 10th, 2018

Termenii din limba franceza ne gâdilă pe limbă cu sonoritatea lor rafinată, dar trebuie să recunoaştem că mulți dintre cei mai uzuali, chiar și cei care se referă la modă, au un înțeles care ne scapă. Este cazul și pentru haute couture; din fericire, nu suntem singurele în această situație: în 2012, întrebată fiind ce poartă, Jennifer Lawrence afirma senină „Dior Haute Couture, dar habar nu am ce înseamnă, trebuia doar să o zic”.

Chiar și femeile care au o idee vagă despre ce înseamnă haute couture pot fi surprinse de câteva dintre informațiile de mai jos. Azi pătrundem în cel mai exclusivist teritoriu al modei, în universul sofisticat al haute couture. Află tot ce trebuie să știi despre cel mai drag termen de la mode, în rândurile de mai jos!

Haute Couture: caracteristici, reguli și principii care guvernează elita modei

Ca să folosim tot un termen franțuzesc, haute couture este crème de la crème. Presupune fabricarea de creații spectaculoase, din materiale somptuoase sau măcar neobișnuite, de mână, de către croitorese și designeri extrem de pricepuți. În general, pentru a crea o rochie haute couture sunt necesare sute de ore, mâinile dibace a cel puțin 10 membri și o organizare exemplară: un profesionist taie precis materialele, altul le coase, unul brodează sau aplică perlele, cristalele, bijuteriile. O altă caracteristică a haute couture este că înglobează în procesul de creație specialiști din diverse domenii: de exemplu, creațiile cu pene vor fi întotdeauna desăvârșite de un artist care și-a dedicat întreaga viață acestor artificii. Cu alte cuvinte, haute couture implică ce a mai rămas din vechii artizani, cei cu meserii moștenite din tată în fiu, din ale căror degete iese magie: pentru a sublinia cât de importantă este priceperea, Chanel a cumpărat la începutul mileniului cele mai bune ateliere de croitorie din Franța pentru a se asigura că haute couture va supraviețui.

Sursă foto: Instagram.

O altă trăsătură a celei mai înalte sfere a modei este reprezentată de ținta sa specifică: cele câteva sute de creații sunt realizate conform dimensiunilor exacte ale purtătoarei, și necesită câteva probe pentru ca totul să iasă perfect. Nu sunt create mai mult de 10 piese din fiecare design, ceea ce atestă și mai mult prețiozitatea acestor itemuri.

Și etimologic, termenul haute couture reflectă perfect exclusivitatea sa. Inițial, „couture” însemna „cusătură”, „coasere”, iar cu timpul i s-a asociat și sensul de „croitorie”, „design” sau „modă” în toată splendoarea sa. Asocierea devine și mai puternică atunci când îi este alăturat adjectivul „haute”, tradus, la propriu, prin „înalt”. Un prim echivalent al subiectului nostru de azi ar putea fi „croitorie de înaltă calitate”, dar nouă ne place mai mult sintagma „croitorie de lux”: exprimă perfect trăsătura de bază a haute couture.

Istoric vorbind, haute couture-ul a înflorit în perioada monarhiei franceze, atunci când arta și frumusețea erau la mare căutare. Ludovic al XVI-lea și a sa Maria Antoaneta prețuiau mai presus de orice ținutele haute couture, realizate de coutourieri. Revoluția franceză distruge din temelii această dragoste pentru moda sofisticată și extrem de scumpă, iar haute couture va reveni la viață abia în mijlocul secolului al XIX-lea, în mod bizar, prin influența unui englez: designerul Charles Worth întemeia Camera sindicală a Couture-ului parizian (Chambre Syndicale de la Couture Parisienne) ce urma să reglementeze acum tot ceea ce ținea de haute couture.

Un alt moment de strălucire al haute couture l-a reprezentat perioada de după al Doilea război mondial. Nici nu e de mirare, dat fiind faptul că precaritatea resurselor și stilul de viață econom din timpul conflictului, amintirile despre sărăcie, trebuiau să fie înecate într-un elan spre consumerism. E epoca în care creațiile lui Coco Chanel sunt mai dorite ca niciodată, în care Christian Dior și Hubert de Givenchy îi calcă pe urme, formând o clientelă care dorea să sărbătorească viața prin haine frumoase.

Sursă foto: Instagram.

Ne oprim la începutul noului mileniu și la criza care a lovit din temelii economia lumii. Este momentul în care haute couture a tremurat, și multe voci i-au prezis sfârșitul: cum ar mai fi putut rezista somptuoasele creații ce costau mai mult decât un Rolls Royce sau decât un apartament, în condițiile în care fiecare suflet nu se gândea decât cum să economisească mai abitir? Iar urmările au fost, într-adevăr, tragice pentru haute couture; deși marile case au reușit (cu greu, însă) să se opună curentului, au fost și branduri care au sistat producția de haine pentru elite; printre acestea, cel mai celebru exemplu este al Versace. Însă s-a dus și criza, ariile de propagare a bogăției s-au întors cu susul în jos, haute couture a descoperit noi piețe, și Versace însăși a revenit la cele mai sofisticate creații în 2012.

Ceea ce ne duce în prezent. Haute couture e o afacere estimată la mai mult de un miliard de dolari și angajează circa 5000 de oameni, dintre care 2000 sunt croitorese. Majoritatea lucrătorilor sunt specializați, așa cum ți-am spus în rândurile de mai sus: avem profesioniști în aplicarea penelor, în materiale, specialiști în nasturi sau în fabricarea pantofilor de lux. Dacă îți dorești o comparație, înainte de al Doilea război mondial, în haute couture lucrau nu mai puțin de 35000 de oameni!

Poate că rândurile de mai sus te pot determina să crezi că orice casă de modă care angajează specialiști pricepuți în ale croitoriei și care crează pentru cliente în urma unor probe minuțioase, se poate lăuda că produce haute couture. Lucrurile nu sunt însă deloc atât de simple. Chambre Syndicale de la Couture Parisienne reglementează în continuare acest domeniu, stabilind trei reguli importante pe care orice afacere trebuie să le bifeze ca să se poată lăuda că aparține acestui domeniu select. Iată despre ce e vorba:

  • designurile trebuie realizate numai pentru un anumit client, respectând măsurile specifice ale acestuia, în urma uneia sau a mai multor probe;
  • fiecare casă de modă trebuie să aibă un atelier în Paris, unde să lucreze cel puțin 15 oameni, cu contract full time;
  • în fiecare sezon (respectiv de două ori pe an, în general în ianuarie, pentru perioada de Primăvară-Vară și în iunie-iulie pentru Toamnă-Iarnă), producătorul trebuie să participe la Săptămâna Modei Haute Couture, unde să prezinte cel puțin 35 de outfituri de zi și de seară.

Cu asemenea criterii elitiste, nu e de mirare că puține case de modă se încumetă să țintească spre titulatura haute couture. Și chiar și cele care primesc statutul de membri ai Camerei sunt împărțiți ierarhic: avem casele franceze cu tradiție, precum Chanel și Dior, corespondenții (case străine, așa cum sunt Valentino și Armani), oaspeții (talente noi) și producătorii de accesorii.

Sursă foto: Instagram.

Cât costă o creație haute couture și cine sunt clienții

Sperăm că, odată ce ai perceput pe de-a-ntregul tabloul de mai sus (peste 800 de ore de creație, crema cremelor din croitorie în echipe de câte minimum 10 oameni, materiale prețioase și aplicații extravagante), să accepți cu mai multă seninătate prețurile exorbitante ale hainelor. O creație de zi haute couture pleacă în general de la 10 000 de dolari și poate depăși 100 000 , în timp ce una de seară poate ajunge și la câteva milioane de euro.

Da, știm, e enorm. Însă, în ciuda acestor prețuri care îți fac mintea să amețească, trebuie să reții faptul că majoritatea caselor de modă, chiar și cele care se respectă, nu au profit de pe urma haute couture. Ține cont de faptul că, în general, puține branduri ajung să lanseze mai mult de 100 de piese haute couture pe an (de aici rezultând și cifra de afaceri relativ mică, de „doar” un miliard de dolari per total, a industriei). Procesul de creație e extrem de scump, standardele sunt aproape imposibil de atins, iar clientela foarte pretențioasă.

Însă chiar și atunci când lucrează în pierdere, casele de modă preferă să păstreze haute couture-ul. Acesta e un indice al succesului, al prosperității, iar din punct de vedere al vizibilității contează enorm. Deși producătorii supraviețuiesc din vânzarea de genți, parfumuri și creații pret-a-porter, ei vor face orice pentru a menține pe linia de plutire haute couture. E motivul pentru care noile senzații, precum Gucci și Dolce&Gabbana, se pregătesc la rândul lor să intre în sfera creațiilor exclusiviste.

Sursă foto: Instagram.

Am ajuns acum și la capitolul cumpărători. În anii de început, haute couture era sfera marilor doamne și a figurilor regale din societatea înaltă europeană. La începutul celui de-al treilea mileniu, americancele reprezentau circa 60% din clientelă. Acum, piața virează spre China, Orientul Mijlociu și Rusia, acolo unde miliardarii se întrețin cu purtătoare de haute couture. Iar vânzările cresc de la an la an, spre bucuria Chanel, Valentino, Dior, brandurile care au cunoscut cele mai spectaculoase evoluții.

Să nu uităm nici de vedete și supermodele; deși majoritatea dintre ele nu își permit să se îmbrace în haute couture, sunt contactate de casele de modă pentru a le prezenta creațiile la ceremoniile de premiere, la gale sau pe covorul roșu.

Cum porți haute couture

În primul rând, felicitări! Dacă îți permiți o creație atât de exclusivistă, înseamnă că te bucuri de succes, cel puțin pe plan financiar. Dar haute couture e extrem de pretențios și în ceea ce privește accesoriile: ai nevoie doar de cele mai bune dintre cele mai bune.

Orientează-te către pantofi cu toc, eventual cu aplicații de cristale, cu perle sau cu alte pietre prețioase. Materialele trebuie să fie la rândul lor sofisticate; dacă nu tolerezi pielea, alege mixuri ecologice, dar doar de cea mai bună calitate. Ai nevoie de designuri rafinate, așa cum este acest model dantelat de pe Dasha.

Pantofi negru cu crem din piele naturala Julieta.

Gențile trebuie de asemenea să fie mici, cât mai elegante și mai sofisticate cu putință. Un exemplu perfect e poşeta neagră din piele naturală Missy. Modelul e disponibil la Dasha în mai multe culori!

Poseta neagra din piele naturala Missy.

Acesta este haute couture-ul: lumea high-end a fashion-ului, cu creații sofisticate, care te înnebunesc la atingere, cu croiuri precise și detalii create de mâna unui semizeu. Nu ne mai rămâne decât să îți dorim să porți măcar o dată în viață o asemenea minune!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *