Pret a porter: ce înseamnă și care sunt regulile pentru acest concept

January 21st, 2019

Se spune că pret-a-porter și haute couture sunt cei mai „neînțeleși” termeni din modă, de cele mai multe ori folosiți în mod eronat. Dacă am văzut împreună care sunt caracteristicile modei haute couture (sau high fashion), azi vom diseca specificul pret-a-porter (sau ready to wear).

Află din rândurile de mai jos tot ce trebuie să știi despre caracteristicile pret-a-porter, cum să faci diferența precum un profesionist între acest concept și cel de haute couture, dar și care sunt articolele pe care le poți integra în vestimentația ta ready to wear! De acum încolo, vei putea folosi precum un connaisseur cele mai importante concepte din modă!
Pret-a-porter: ce înseamnă, ce presupune și unde găsești haine pret-a-porter

E suficient să arunci o privire celor două denumiri, în limba franceză și în engleză ale conceptului, pentru a înțelege despre ce e vorba: pret-a-porter și ready to wear înseamnă, ambele, același lucru: „gata de purtat, de îmbrăcat”. Cu alte cuvinte, haine pe care le cumperi direct din magazin, fără a fi nevoie să mai treci pe la probe, ci alegând dintr-o varietate de măsuri disponibile care ți se potrivesc mai mult sau mai puțin.

Sursa foto: Instagram.

Cu alte cuvinte, pret-a-porter înseamnă haine care sunt disponibile marii mase sau nouă, muritorilor de rând. Iar distincția față de haute couture explică și mai bine despre ce e vorba: hainele pret-a-porter sunt produse în masă, după tipare standardizate, în fabrici, folosind în general mijloace tehnologice, în mărimi generale. Dacă la haute couture articolele vestimentare erau cusute de maeștri ai croitoriei și create exact pe mărimea purtătorului, în pret-a-porter itemurile vor fi concepute fără nicio legătură cu clientul, care le poate apoi eventual modifica la un croitor.
În ceea ce privește istoria conceputului, pret-a-porter e un curent mai nou decât haute couture. Dacă primele haine high fashion apăreau, conform specialiştilor, la curțile regilor Franței, pret-a-porter se năștea în secolul XX, odată ce evoluțiile tehnologice în industria textilă făceau posibilă crearea hainelor în masă. Acum, și femeile din păturile inferioare ale societății aveau posibilitatea de a purta ultimele trenduri, fără a fi nevoite să scoată din buzunar o mică avere pentru ele.

Factorii care au influențat evoluția pret-a-porter sunt legați de progresul societății. Revoluțiile industriale și creșterea economică au determinat ascensiunea clasei mijlocii, ai cărei componenți dețineau acum puterea financiară, dar și dorința de a se îmbrăca la fel de bine precum cei din înalta societate. De asemenea, s-a manifestat și o înclinație puternică spre susţinerea modei de a deveni o industrie independentă, care se putea finanța singură, nu doar prin sponsori. Hainele frumoase, la prețuri reduse, urmau să dea naștere acelui boom economic care transforma fashionul într-o afacere rentabilă.

Sursa foto: Instagram.

Un alt criteriu care individualizează pret-a-porter este legat de disponibilitatea hainelor. Spre deosebire de haute couture, ce reclama vizitele la croitori, articolele vestimentare ready to wear pot fi cumpărate direct din magazin, fiind în general disponibile înainte de sezon, atât din rațiuni utilitare, dar și ca urmare a schimbărilor climatice și economice.

Colecțiile pret-a-porter sunt prezentate de două ori pe an, fiind organizate în funcție de sezoane în primăvară-vară și toamnă-iarnă. Așa cum am spus, modelele defilează însă cu mult înainte de sezon: în septembrie sunt prezentate colecțiile de primăvară-vară, iar în februarie cele pentru următoarea perioadă de toamnă-iarnă. Casele își etalează creațiile în 4 săptămâni ale modei importante, respectiv la New York, Londra, Milano și Paris.

Ceea ce ne duce la răspândirea pret-a-porter. Spre deosebire de haute couture, toate marile case de modă au colecții de ready to wear. Numele mari ale fashion-ului, precum Chanel și Dior, își finanțează colecțiile de high fashion cu încasările uriașe din domeniul accesoriilor și al pret-a-porter-ului. Colecțiile ready to wear sunt completate și de prezentări mai restrânse, precum show-urile de Cruise sau Pre-Fall.

Sursa foto: Instagram.

Ajungem acum și la aspectul final: prețul. Fără urmă de îndoială, hainele pret-a-porter costă mult mai puțin decât cele haute couture. Mai mult, ele susțin pe umerii lor solizi colecțiile de lux, aducând cele mai mari încasări caselor de modă. Produse în masă, cu un cost mai mic, și disponibile în magazine sau la un click distanță, hainele pret-a-porter sunt responsabile pentru succesul modei așa cum o cunoaștem azi.

Cum porți hainele pret-a-porter

Partea bună a pret-a-porter? Deși nu am putea afirma vreodată că un articol vestimentar pret-a-porter de la Gucci, de exemplu, este rentabil, el va conferi o notă distinctă garderobei tale. Pentru a-l pune în evidență, asociază cu alte haine de calitate. Iată ce itemuri pot fi integrate cu succes într-o garderobă pret-a-porter!

Pantofi de calitate. Investește în modele care să reflecte superioritatea atât la nivelul materialelor folosite, dar și în design și mai ales prin detalii: cusături, finisare, textură. Modelul de cizme maro-alună de la Dasha sunt un exemplu excelent în acest sens: deși sunt produse în masă, este evidentă calitatea lor atât prin durabilitate, dar și prin aspect. Sunt două dintre cele mai importante atuuri ale creațiilor pret-a-porter.

Cizme maro aluna din piele naturala Patrick.

 

Rămânem la nivelul accesoriilor și îți recomandăm genți casual, dar cu un aspect rafinat. Cu textură matlasată, precum celebrele accesorii de la Chanel, geanta roz din piele naturală Milly este dovada că pret-a-porter a fost cea mai bună descoperire a modei. Lanțul auriu și nuanța fermecătoare de roz fac ca acest model de la Dasha să fie must-have.

Geanta roz din piele naturala Mily.

Firește, modelele de rochii elegante sunt și ele create special pentru pret-a-porter. La Dasha vei găsi articole nenumărate, gata să satisfacă și cele mai fine gusturi. Ne place rochia elegantă din catifea indigo Casandra, ce va însoți mândră oricare dintre articolele de mai sus.

Rochie eleganta din catifea indigo Casandra.

Acestea sunt cele mai importante caracteristici ale curentului pret-a-porter. Cu o disponibilitate largă, produse în masă, în măsuri standardizate și accesibile oricui, hainele ready to wear au schimbat industria modei și au transformat-o în ceea ce cunoaștem azi: un fenomen global, la care putem participa cu toții.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *